Nr. 2-2014

Dette nummeret utkom i november 2014, og vi har det fremdeles på lager.

Her er noen av oppslagene i Magasinet BUNAD nr. 2-2014:

Fanabunader.jpg


Norsk institutt for bunad og folkedrakt har delt inn bunadene våre i fem ulike kategorier som spenner fra bunader som er rene fantasidrakter til bunader i ubrutt tradisjon. At en drakt er i ubrutt tradisjon betyr at de plaggene som i dag benyttes som bunad, var tidligere tiders finplagg. Altså et antrekk til bruk ved høytidelige anledninger fra vanlig kirkebruk til søndags og oppover til konfirmasjon, bryllup, dåp osv. I mange områder gikk disse stasplaggene ut av bruk for lenge siden og ble erstattet med dagens penantrekk. Men i noen områder av landet har folkedraktens finplagg vært i bruk helt opp til vår tid. Spesielt av den eldre garde, som ikke så raskt tar til seg dagens motesprell. Det betyr at det også finnes mye tilgjengelig materiale å ta av for en som i dag ønsker å gå til anskaffelse av en bunad innenfor et slikt område. (Foto: Heidi Fossnes)

Mona Løkting_800x534.jpg
Hvis vi skal ta vare på den verdifulle kulturarven bunadene våre representerer, er det viktig at vi har kunnskaper både på det praktiske og det teoretiske plan. Mona Løkting har bred erfaring innenfor faget, både teoretisk og praktisk. Hun forteller her om sitt engasjement som stipendiat innenfor tekstil, med bunad som hovedområde. (Foto: Eva Brænd og Heidi Fossnes)

Nordmannsdalen.jpg
Skulpturanlegget som sto ferdig i 1784 med oppstilling av 70 figurer totalt, var ca 200 år senere et trist syn, svært medtatt og tæret av tidens tann. Statuene var hugget ut av sandsten fra Gotland. Denne forholdsvis svake, kalkbundne stensorten var kanskje god å arbeide med, men ikke det beste valget med tanke på værbestandighet.  At statuene ble overgrodd av mose og algevekst var en ting. Verre var det at man etter en grundig vask av statuene i 1976 avdekket til dels svært store skader  på mange av statuene. Kun noen få av statuene var i akseptabel stand. l 1984 ble det derfor besluttet å gjenhugge samtlige figurer. (Foto: Heidi Fossnes)

Kjerringkåpa.jpg
Ytterplaggene til vinterbruk i Numedal, Hallingdal og Valdres går under disse navnene. Det er fristende å kalle dem «plagg på tvers»: De har vært et fenomen på tvers av de tre dalførene. Ved første blikk ser de temmelig like ut, og dalførene de er fra er nabodalfører. (Foto: Heidi Fossnes)

Resten av denne og alle de andre historiene her kan du lese i sin helhet i Magasinet BUNAD 2-2014. Her er en oversikt over hele innholdet:
Aagot Noss feiret med seminar

 

Nye bøker

 

Besøk på Heddal bygdemuseum

Utstilling på Tinn Museum

Mangfold i Fana

Roggebandet. Trinn for trinn

Debatt under fagdagene på Fagernes

Skauting i Fana. Trinn for trinn

Anlaug Buen. Jente med dype røtter i telemarkstradisjonen

Mona Løkting. En praktisk bunadteoretiker

Kunststopping

Nordmandsdalen. 2: Drakter fra Aust-Agder og Vest-Agder

Forsikring av bunad

Køyrekjolen. Dyrebart plagg med mange navn

Rynking av stakk

Våre søte små

En folkekunstners liv under hammeren

Håndverksregisteret inn i en ny tid

Leserbrev

 

Du kan bestille dette og andre nummer av Magasinet BUNAD ved å klikke her ...